Monday, April 13, 2009

Minggu rajin

Last week aku paling rajin...buat 2 resepi untuk minum petang. Mula-mula buat roti jalan makan dengan kari ayam. Esoknya aku buat kuih cara. Makanan ni senang je resepinya cuma nak masak nya aje yang agak lambat.


Bahan-bahan untuk kuih cara

Tepung gandum dalam 2 cawan
Santan pekat
Pati pandan
Telur 1 butir
Pewarna hijau
Garam

Blender semua bahan kecuali gula. Pas tu tuangkan kedalam acuan yang
dah dipanaskan. Api sederhana je puan-puan. Pas tu letak gula. Masak
dan hidangkan. Makan le dengan sepuas-puasnya. Kalau nak beli 3 ketul
dah seringgit, kalau buat puas dek makan.

Gambar kuih cara aku ni tak berapa nak nampak...tak tau apa kena ngan
kamera aku nih.




Ni roti jala.

Bahan-bahan
500g tepung gandum
i biji telur
Air - agak2 le
Pewarna kuning atau kunyit
Garam

Blender semua dan tapis. Tebar kan je diatas kuali lepar. Lepas suka hati le
nak digulung atau di lipat. Aku lipat je masa atas kuali tu...ate udah tak de
assistant nak tolong. Hidangkan dan makan dengan kari ayam atau daging.

Urmmmmmmm sehingga menjilat jari.

***sumber resepi dari sahabat MGH88 ZAMANI AISHAH yang sekarang ni kt MILAN.
Siap kutuk aku tu mintak resepi ... aku cuma tak try ko nya resepi apam
balik lagi....insyaallah nnt aku nak cuba gak ****

0 comments: